Založ si blog

Znovu prvákom #3

… alebo ako som prežil prvý semester na FIT.

Dnes napíšem čosi o predmetoch, cez ktoré sa prekusávam na tejto škole. Ako som už spomenul, je ich päť: Základy programovania, Úvod do softwarového inžinierstva, Assemblery, Teória obvodov a Diskrétna matematika. Plus som si zvolil jeden nepovinne voliteľný predmet Seminár z fyziky.

Názov predmetu Základy programovania je trochu zavádzajúci, možno to základy naozaj sú ale je toho ozaj dosť. Ťažiskom predmetu je jazyk C. Predmet pozostáva z teoretických prednášok, demonštračných a laboratórnych cvičení. Tento rok som chytil ozaj dobrého učiteľa, takže na hodinách nuda nie je a oplatí sa tam zájsť. Na democvikách sa preberajú užitočné veci k projektom a na labákoch sa väčšinou projekty obhajujú. Democviko je každý druhý týždeň, okrem toho je prvé 4 týždne aj riadené demonštračné cvičenie, ktoré je hlavne určené tým, čo sa s Céčkom alebo programovaním vôbec ešte nestreli. Účasť je však limitovaná, preto sa treba včas prihlásiť. Prvý týždeň je aj labák, na ktorom sa okrem iného prihlasuje na labáky k určitému asistentovi podla skupiny. Ja som prišiel trochu neskôr a tak sa mi už neušlo miesto pri kompe, tak som sa musel prihlásiť na náhradný zberný termín. To som ešte netušil, aké šťastie to vlastne bolo, vysvetlím neskôr. Ďalšie 4 alebo 5 týždňov labáky nie sú, resp. sú ale bez asistenta takže sa tam neoplatí chodiť. Ako som už naznačil, ťažiskom je jazyk C a programovanie štyroch projektov v tomto jazyku. Na každý projekt je stanovený termín odovzdania a taktiež ho treba vopred u asistenta obhájiť. Tu sa ukáže, ktorý asistent je aký človek. Ja, dovolím si tvrdiť, som dostal veľmi dobrého. Pri obhajobe stačí mať funkčnú časť projektu, projekty opravuje rýchlo, na maily odpovedá taktiež dosť rýchlo, jeho prístup je profesionálny a ľudský zároveň. A nevyzerá ako informatik 😀 To sa nedá povedať o každom. Niektoré projekty sú zaujímavejšie, pri iných by ste autora zadania najradšej poslali niekam. Pri projektoch sa neoplatí podvádzať, plagiátorstvo sa tu berie veľmi vážne a odhaliť ho nie je ťažké. Vinníkovi dokonca hrozí vyhadzov. Z každého projektu však treba získať aspoň jeden bod a spolu s polsemestrálnou písomkou dosiahnuť aspoň hranicu 20 bodov. Písomka sa píše začiatkom novembra a kto si myslel že mu stačí vedieť programovať, veľmi sa mýlil. Písomka bola plná chytákov a na jej zvládnutie by ste v hlave museli mať prekladač a debugger zároveň. Ani tipovať sa neoplatí, za zlú odpoveď idú body dole. V mojom prípade 2 body z 12…

Úvod do softwarového inžinierstva je úplne odlišný predmet ako ostatné. Doteraz som mal o tomto odvetví IT dosť skreslenú predstavu. Je plný teórie ale aj tu sa robia dva projekty. Prvý je napísanie dokumentácie k druhému projektu zo Základov programovania a druhý je návrh informačného systému podla zvolenej témy (žiadne programovanie, iba návrh). Súčasťou predmetu je aj e-learningový 10 týždňový kurz z informačnej výchovy, ktorí má pod palcom fakultná knižnica – nuda ale v podstate body zadarmo. Na prvej prednáške sa prednášajúci pochválil, že raz vyhodili v jednej firme skladníka, pretože odmietol pracovať s informačným systémom, ktorý on navrhol a naprogramoval. Občas pridelí nejaký bonusový bod, keď niekto dobre zareaguje na jeho otázku, ale inak je dosť neoblomný a jeho názor len ťažko niečo zmení. Nepatrí medzi oblúbených učitelov, čo sa však nedá povedať o jeho predmete. Ten je „obľúbený“ až tak, že si ho pravidelne znovu zapíše asi tretina druhákov. Z tohto predmetu sa polsemestrálka chvalabohu nepíše.

Assemblery sú pre mňa trochu neobľúbený predmet. Tí čo došli z elektrotechnických škôl mali v tomto predmete dosť velkú výhodu. Ja som ani len netušil čo to je. Ja by som to povedal asi tak, že je to prehistorický jazyk, ktorý vám ako tak pomôže pochopiť fungovanie vnútorného diania v počítači, ale pravdepodobne v ňom nikdy programovať nebudete. Ale nikdy nehovor nikdy, určité využitie predsa len má. U mňa však asi najneobľúbenejší predmet. Najprv sme mali len prednášky, od novembra sa pridali aj počítačové cviká. Polsemestrálka je tiež v novembri, hneď po prvom cviku, takže ak ste toho dovtedy moc z teórie nepochopili, tak bude veselo. Cviká sa tiež prihlasujú niekedy v októbri, je dobré si dopredu zistiť niečo o vyučujúcich a podla toho vyberať. Pre prihlasovanie na cviká však platí to isté čo na intráky. Treba byť online už v prvej sekunde začiatku prihlasovania. Opäť sa mi teda nepodarilo prihlásiť tam, kam som chcel. Ale opäť to bola v konečnom dôsledku rovnaká výhra ako pri základoch programovania. Na cvikách s asistentom som toho pochopil viac ako na prednáškach, úlohy nedáva ťažké a keď ich nestihneme na hodine, môžeme mu ich poslať neskôr mailom. Takýto luxus tiež nie je u každého asistenta.

V predmete Téoria obvodov opäť majú navrch absolventi elektrotechnických škôl, tí v prvých týždňoch húfne odchádzali z prednášok, pretože to vačšinou už jednoducho ovládali. Vačšinou sa počítajú prúdy, napätia, odpory a pod., neskôr pribudú integály a defirenciálne rovnice. Polsemestrálka sa dá celkom zvládnuť, jej zadanie je dosť podobné minulým rokom. Predmet učia dvaja prednášajúci. O jednom z nich môžem povedať, že je to najcharizmatickejší učitel, akého som kedy stretol. Jeho výklad je perfektný, nenudí, práve naopak, vždy nájde niečo čím udrží našu pozornosť, či už je to nejaká zaujímavá demonštrácia, historka, vtip či hádanka. Na prvej hodine sme sa dozvedeli, že hrá na bendžo, má rád lyžovanie a burčák. Často chodí na rôzne konferencie po celom svete, naposledy na Novom Zélande, odkial nám ukázal aj nejaké zaujímavé fotky. Jeho predmet vraj patrí k tým ľahším, tak uvidíme po januári.

Posledným povinným predmetom je Diskrétna matematika. Ak ste doteraz matematiku ako tak chápali alebo mali dokonca radi, tak tento predmet vás asi navždy poznačí. Zabudnite na čísla! Pracuje sa tu s čisto abstraktnými pojmami úplne mimo zo sveta, ktorý som doteraz poznal. Samé písmenká a značky. Staré dobré počítanie… Prednášky sú nuda, ak nemáte notebook tak buď iba opisujte z plátna alebo tam vôbec nechoďte. Aj keď si ich pustíte zo záznamu, výklad je zrozumiteľný aj pri 1,5-násobnej rýchlosti. Každé dva týždne sú tiež numerické cvičenia, na ktoré treba nosiť vypracované domáce úlohy. Ja som ich mal pôvodne v stredu o siedmej ráno ale jednak mi nevyhovoval čas (kto by si rád nepospal) a tiež vyučujúci žiadal nosiť úlohy na každé cvičenie. A keďže začiatkom semestra jedna prednáška odpadla, na cvikách sme boli popredu a cvičili sme to, čo sme ešte nepreberali na prednáške. Presne naopak ako to má byť. Nie že by nám to v krátkosti cvičiaci nevysvetlil ale presunul som si to a som spokojný. Úlohy mi stačí odovzdať až na poslednom cvičení a na hodinách niektoré úlohy cvičiaci aj sám vypočíta. Predmet je zatiaľ nad moje sily, bude to chcieť veľa úsilia spraviť ho. Polsemestrálka je v decembri a tiež je to celkom komédia.

Ako voliteľný predmet som si mohol a aj zvolil fyziku. Je to hlavne pre tých, čo doteraz fyziku veľmi nemali alebo nechápali. Preberalo sa tam gymnaziálne učivo = nuda… Zvolil som si ho z jediného dôvodu – kredity bez skúšky, iba za účasť. Prvé 3-4 týždne som tam chodil normálne, potom som odchádzal po zapísaní sa do prezenčky a teraz som tam už pekných pár týždňov nebol vôbec. Máme v partii totiž jedného obetného baránka, ktorý tam chodí a vďaka nemu máme všetci 100% účasť 😉 Touto cestou by som sa mu chcel za to poďakovať. Takže aspoň dva kredity isté… Btw. toto je jediný predmet, na ktorom sa kontroluje dochádzka. Veď som to hovoril, že povinné nie je takmer nič 😉

Ako som už písal minule, je dobré držať s kolektívom. Dozviete sa mnoho potrebných informácii, kde čo nájsť, ako riešiť nejaký problém a podobne. Po úlohy z matiky skôr či neskôr zavítate na jedno neoficiálne študentské fórum, bez toho sa to jednoducho nedá a aj ten čo doteraz nič neodpísal sa vďaka tomuto predmetu pokazí 🙂 Na druhý projekt zo softwarového inžiniesrtva je tiež dobré nájsť si parťáka čo rieši rovnaké zadanie ako ty. Projekty z Céčka radšej neopisujte ale kolektívne vedomie tiež niekedy pomôže vyriešiť nejaký problém rýchlejšie ako jednotlivec sám. Tak napr. ja som sa z facebookovskej stránky nášho ročníka noc pred písomkou z matiky naučil viac ako z čítania skrípt, naozaj. Na niektorých predmetoch sa bez notebooku alebo PC na izbe nezaobídete, či už kvôli zadaným úlohám alebo flákaniu sa na prednáške. Máte síce prístup k PC a netu na škole, ale to nie je ono.

Predmety som myslím vyčerpal, ďalší diel bude už asi posledný a bude to skôr taká zmes rôznych postrehov o škole a Brne samotnom.

Znovu druhákom #1

01.02.2012

Tak aby som dobehol zameškané, doplním aj niečo o treťom semestri. Ten mám chvalabohu úspešne za sebou a dojmy z neho sú najčerstvejšie takže poďme na to. Týždeň začínal o 7:00 prednáškou z predmetu s jednoduchým názvom Algorimty. Profesor Honzík má svojský spôsob prednášania, ktorý som ale ja veľmi neocenil. Vstávať sa mi jednoducho nechcelo a preberaná [...]

Znovu prvákom #5

31.01.2012

Dostal som pár mailov od čitateľov mojich príspevkov na blogu a milo ma prekvapili, aspoň kvôli nim to malo všetko zmysel. Napriek tomu som už dlho nič o mojej alma mater nenapísal, čo sa chystám na nasledujúcich riadkoch zmeniť. Pôvodne som chcel druhý semester spomenúť len v skratke ako úvod k tretiemu, pretože som si veľa z neho nepamätal ale všetko sa mi [...]

Život v mafiánskom trojuholníku

25.03.2011

Alebo som to mal skôr nazvať „život v bezpečnom meste“? Každopádne, obidve pomenovania sa vzťahujú na miesto, kde žijem. Kedysi, a nebolo to až tak dávno, som na otázku „odkiaľ si“ odpovedal nejako takto: „Sereď, to je pri Trnave“. Dnes už tú druhú časť netreba často dodávať. Všetci nás poznajú. Nie pre na celom Slovensku i v [...]

Gorazdova 27, bratislava, vila, Danko

Nielen prezidentská vila chátra. Štát odkúpil miliónové nehnuteľnosti aj pre šéfa parlamentu, nikto v nich však nebýva

23.04.2024 09:00

Žiaden šéf Národnej rady SR sa do nej totiž nenasťahoval, ani len v jej priestoroch neprijal žiadnu oficiálnu návštevu.

deviataci, Banská Bystrica, protidrogový vlak

Špeciálny vlak ukazuje, čo spôsobujú tvrdé drogy. Autor projektu Revolution train vychádza z vlastnej skúsenosti

23.04.2024 09:00

Na nebezpečenstvo drog upozorňuje v týchto dňoch slovenských deviatakov špeciálny vlak Revolution train, v ktorom sa o príčinách, vývoji a dôsledkoch závislosti dozvedajú zážitkovou formou.

Russia Victory Day Parade ruskí vojaci

Výdavky na zbrojenie rekordne rastú. Vojna na Ukrajine rozhýbala NATO

23.04.2024 08:00

Celkové vojenské výdavky vo svete dosiahli vlani až 2,443 bilióna dolárov, čo je najvyššia suma od roku 1988.

americkí vojaci

Na americké jednotky v Iraku a Sýrii útočili dvakrát v priebehu 24 hodín

23.04.2024 06:52

Dva drony zostrelili v pondelok neďaleko leteckej základne v západoirackej provincii Anbár.

astyq

Niečo málo z mojich postrehov, hlavne z môjho terajšieho pôsobiska - Brna. To len aby mi hlava nepraskla z toľkých myšlienok...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 9
Celková čítanosť: 19434x
Priemerná čítanosť článkov: 2159x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy